نحوه‌ی کار کمپرسور های هوای صنعتی

نحوه‌ی کار کمپرسور های هوای صنعتی

نحوه‌ی کار کمپرسور های هوای صنعتی

کمپرسور صنعتی ابزاری است که نیرو را با کمک موتور الکتریکی، موتور دیزل یا بنزینی به انرژی ذخیره شده که همان هوای فشرده است؛ تبدیل می‌کند. کمپرسور با فنون مختلف هوای بیشتری در مخزن ذخیره می‌کند و موجب افزایش فشار هوا می‌شود. کمپرسور صنعتی با رسیدن به نقطه ماکسیمم فشار هوای داخل مخزن، خاموش شده و سپس این هوا را تا زمان استفاده در مخزن نگهداری می‌کند. انرژی پتانسیل این ذخیره سازی در موارد مختلف کاربرد دارد.

هرگاه فشار باد داخل مخزن ذخیره سازی به کمترین میزان برسد؛ موتور کمپرسور صنعتی دوباره روشن می‌شود و این پروسه مجددا تکرار می‌گردد. کمپرسور باد صنعتی یکی از انواع کمپرسورهای هوای فشرده است که هوای اطراف خود را به درون مخزن مکیده و بعد از ذخیره کردن، آن را به هوای پرفشار تبدیل می‌کند. از آنجایی که طی عملیات فشرده سازی هوا، دمای کمپرسور بالا می‌رود؛ بهتر است از فن خنک کننده استفاده شود.

قطعات مصرفی در ساخت کمپرسور‌ های صنعتی.

۱- مبدل حرارتی کمپرسور هوای فشرده
از مبدل‌های حرارتی برای عملکرد درست و مناسب و کاهش انرژی بهره می‌گیرند و همچنین انتقال حرارت به صورت فیزیکی انجام می‌شود.

۲- رادیاتور کمپرسور‌ هوا فشرده
از رادیاتور برای خنک کاری هوا و روغن‌کاری استفاده می‌شود. در رادیاتور طبق نظریه جنبش مولکولی، دمای هوای فشرده و روغن استفاده شده افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که دو عمل روغن‌کاری و خنکاری بدون وجود وقفه و باهم انجام می‌شود.

ویژگی انواع کمپرسور‌های صنعتی هوا فشرده
۳- اینتر کولر کمپرسور صنعتی
در بعضی از کمپرسور ها، از دو واحد هوا ساز که به صورت سریع کار می‌کنند ، برای تولید بیشتر هوای فشرده از اینتر کولر استفاده میکنند تا بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن، موتو ها را خنک کنند.

۴- افتر کولر کمپرسور صنعتی
فشرده شدن هوا باعث افزایش دما می‌شود به همین منظور لازم است تا دمای هوا کاهش یابد. این امر توسط رادیاتور انجام می‌شود که با حرکت سیال در لوله‌ های مخصوص، دمای سیال را کاهش می‌دهد.

۵-سوپاپ کمپرسور هوای فشرده
آسیب‌ پذیرترین قطعه‌ ای که در قطعات انواع کمپرسور‌ های صنعتی وجود دارد سوپاپ است که مابین این قطعه و نشستگاه عمل آب‌بندی صورت می‌گیرد.

۶- سنسور کمپرسور‌ باد صنعتی
سنسور یا حسگر، میزان فشاری که از طریق اثر پیروالکتریکی به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

۷- فیلتر کمپرسور
وجود روغن باعث افزایش دوام و استحکام کمپرسور می‌شود. البته استفاده از روغن نامناسب در کار کمپرسور اختلال ایجاد می‌کند. پیستون در درون سیلندر محرک است و انتقال نیرو را به وسیله شاتون انجام می‌دهد. نیرو به وسیله میل لنگ به پیستون رانده می‌شود. این میل لنگ از آلومینیوم ساخته شده و اولین بخش موتور است که به حرکت درآمده و باعث تولید انرژی می‌شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.